Home > Teacher > Pembelajaran Guru

Pembelajaran Guru

January 21, 2008 Leave a comment Go to comments

I think of school reform as an ellipse, not as a circle. An ellipse has two foci that define an orbit, not just one. For me, the two foci that define the orbit of school reform are student learning and teacher learning.

Petikan dari buku The Wisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning, and Learning karya Lee S. Shulman di atas mengukuhkan lagi kepercayaan saya bahawa pembangunan profesional guru bukan lagi suatu pilihan. Jika kita benar-benar serius ingin memartabatkan profesion keguruan dan meningkatkan mutu pendidikan di Malaysia, maka agenda pembangunan profesional guru perlu menjadi prioriti.Persoalannya, apakah kita mempunyai kefahaman yang sama apabila bercakap tentang pembangunan profesional guru? Malah yang lebih penting, apakah kefahaman kita tentang perkara tersebut tepat dan memenuhi kehendak semasa profesion keguruan?

Saya cuba berkongsi pengalaman dengan para pendidik untuk membincang, mengupas dan memahami isu-isu sekitar pembangunan profesional guru. Mudah-mudahan wacana ilmu melalui blog ini akan membuahkan hasil yang bermanfaat untuk aktiviti pembangunan profesional guru di Malaysia. InsyaAllah

Categories: Teacher
  1. Roslee Talip
    July 29, 2008 at 9:42 pm

    Assalamuaikum….
    Saya ingin memohon keizinan untuk menggunakan soal selidik anda dalam tesis Ph.D anda untuk saya gunakan sebagai soal selidik kajian terhadap status pembangunan profesionalisme keguruan di Sabah. Mohon keizinan terlebih dahulu sebelum dibenarkan untuk menggunakannya….sekian terima kasih.

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: