Home > Book Review, Current Issues > The Global Achievement Gap

The Global Achievement Gap

December 27, 2008 Leave a comment Go to comments

wagner1Dalam tempoh percutian saya di Shenzhen, China pada 19 – 24 Disember yang lalu saya berkesempatan membaca buku Prof. Tony Wagner yang bertajuk The Global Achievement Gap. Buku ini mengkritik sistem persekolahan di Amerika yang menurut Wagner lebih menyediakan pelajar yang berpengetahuan dan berkemahiran untuk menghadapi peperiksaan bukan menyediakan mereka untuk memasuki dunia perkerjaan yang semakin mencabar!

Menurutnya lagi dunia pekerjaan kolar putih dan kolar biru ketika ini bukan sahaja semakin banyak di “automated” tetapi juga telah mula di “offshored“. Ini bermaksud pekerjaan tersebut bukan sahaja telah diambil oleh teknologi mikroelektronik (automated) malah boleh diambil alih oleh warga asing yang beroperasi di negara asing tersebut tetapi berkhidmat untuk pelanggan di Amerika (offshored). Justeru, beliau mencadangkan tujuh kemahiran yang memenuhi keperluan dunia pekerjaan yang baru. Kemahiran-kemahiran itu ialah:

  1. Critical Thinking and Problem Solving
  2. Collaboration across Network and Leading by Influence
  3. Agility and Adaptability
  4. Initiative and Entrepreneurialism
  5. Effective Oral and Written Communication
  6. Accessing and Analyzing Information
  7. Curiosity and Integration

Kritikan Wagner terhadap sistem persekolahan di Amerika itu agak sedikit mengejutkan kerana ia menafikan tanggapan saya bahawa fenomena tersebut iaitu mendidik untuk peperiksaan bukanlah menjadi arus utama dalam sistem mereka. Walau bagaimanapun analisis Wagner wajar diteliti dan dibandingkan dengan suasana di Malaysia.

Saya bersetuju dengan tujuh kompetensi yang diajukan oleh beliau itu perlu menjadi fokus pengajaran-pembelajaran di bilik darjah. Malah saya menganjurkan supaya kompetensi tersebut juga perlu menjadi fokus dan teras dalam pembangunan guru dan kepimpinan sekolah di Malaysia. Pengalaman saya menunjukkan bahawa guru atau pemimpin sekolah yang tidak didedahkan dan memiliki kompetensi yang perlu dimiliki oleh pelajarnya, sering kali gagal menerapkan kompetensi itu terhadap anak didiknya. Tegasnya, kita tidak dapat memberi apa yang kita tidak miliki!

shenzhen21 shenzhen1

Sehubungan dengan itu pengalaman di Shenzhen bukan sahaja menguatkan analisis dan hujah Wagner dalam buku tersebut tetapi memberikan saya suatu perspektif lain tentang hegemoni China pada masa depan. Perkembangan pesat Shenzhen (yang mereka gelar sebagai sister city of Hongkong) sebagai pusat pengeluar teknologi mikroelektronik akan membolehkan China mendominasi pasaran dunia dalam tempoh sedekad akan datang.

Mungkin pada ketika ini mereka melambakkan dunia dengan barangan yang kualitinya dipertikaikan (seperti mana Jepun pada suatu ketika dahulu melambakkan barangan mereka dengan kualiti “selipar jepun”), tetapi saya berpendapat pada masa ini mereka sedang mempopularkan “China” dalam setiap rumah di dunia sebelum mereka membina identiti barangan yang sebenarnya.

Saya percaya mereka mampu mengalahkan saingan mereka kerana mereka mempunyai “pelanggan” dan “kepakaran”.

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: